Fjälldestinationerna Funäsfjällen, Lofsdalen och Vemdalen går återigen ut i upprop för att hålla Fjällen Forever

Destination Funäsfjällen, Destination Lofsdalen och Destination Vemdalen samlar ihop sig för andra året i rad genom uppropet Fjällen Forever. Ett hållbarhetsinitiativ med syfte att få fjällbesökarna att lämna ett digitalt löfte om att ta hand om fjället.

Genom löftet att “lämna naturen i det skick du fann den, inte störa djurlivet, alltid hålla hunden kopplad på fjället och att allt som följer med ut, följer med hem” kan gäster för andra sommaren i rad ge sitt digitala löfte för fjällets framtid på fjallenforever.se.

Inför sommaren 2021 väntade fjälldestinationerna i Härjedalen välbesökta fjäll och startade initiativet Fjällen Forever som ett digitalt löfte om att ta hand om fjället och helst lämna fjället finare än när gästen kom. Under hösten 2021 kunde destinationerna konstatera att kampanjen nått ut till många gäster och vittna om att nedskräpningen på fjället faktiskt varit mindre än tidigare – trots en dramatisk ökning av fjällbesökare. Kampanjen fortsätter nu sommaren 2022 med gemensamt medel från de tre destinationerna samt ett ekonomiskt bidrag från Härjedalens kommun. Budskapet är detsamma som förra året men med några nyheter.

– Förutom de olika filmklippen från förra året med lokala förmågor som berättar om budskapet och hur man skriver under, har vi även gjort ett ”Safety card” för fjällbesökare. Tänk dig det visuella säkerhetskortet i stolsryggen på flygplanet, fast med info om vad du bör och inte bör göra i naturen. Dessa safety cards kommer att finnas på Inlandsbanan och Snälltåget, bussen Härjedalingen, i lokala taxibilar och boendeanläggningar berättar Anna Hansson, VD på Destination Vemdalen.

– Vi är nöjda med resultatet från föregående sommar med fler gäster och mindre nedskräpning och anser det viktigt att återigen göra våra gäster medvetna om vikten om att sköta om fjället – både för djurlivet och oss människor – nu och i framtidenMed Fjällen Forever vill vi inte kommunicera med pekpinnar utan mer en positiv uppmaning till hur vi vill att våra besökare kan göra rätt på fjället, säger Lotta Anestedt, VD på Destination Lofsdalen.

Ge ditt löfte till Fjällen Forever på fjallenforever.se

Kategori: ,

Marcus Ståhl

Grundare av Visit Fjällen AB och marknadsföringsbyrån Fjällbyrån.Trivs som fisken i havet, fast i fjällen. Närmare bestämt i Klövsjö.

Fler fjällnyheter

Hemavan-Gondol

Här är vinterns mest kompletta lista med fjällnyheter

Vintern närmar sig nu med stormsteg och i veckan skymtades de första snöflingorna i den svenska fjällvärlden. Visit Fjällen tog tillfället i akt och sammanställde…

Läs mer...
cykla-på-fjället

5 heta trender inom den starka fjällturismen

Fjällsäkerhetsrådet har genomfört en enkätundersökning bland turistföreningarna i södra Lappland, Sälen, Åre, Vemdalen och de största fjällstationerna utmed den svenska fjällkedjan. Ur resultaten har de hittat…

Läs mer...