Visit Fjällen har med hjälp av omvärldsbevakningsföretaget Meltwaters analysverktyg och Googles olika onlinetjänster tittat på data för att bilda sig en uppfattning av hur intresset för fjällen och de tillhörande reseanledningarna har utvecklats de senaste åren. Kartläggningen har vi valt att kalla Fjällindex. Syftet är att över tid kunna mäta utvecklingen och intresset för fjällen men också att följa den digitala mognaden hos branschen. 2016 var första året undersökningen gjordes och nu kan vi presentera siffrorna för 2017.
När Visit Fjällen summerat data från 2017 och jämfört med 2016 ser vi att intresset för den redan starka fjällturismen ökade ytterligare i fjol. I och med årets fantastiska vinter lär 2018 visa en fortsatt ökning men det återstår att se.
Artiklar om både reseanledningar och resmål ökar
Statistiken visar att 2017 var ett år då intresset att skriva om fjällen ökade på bred front. Artiklar om både destinationerna och de populära reseanledningarna ökade.
Antalet artiklar som handlade om fjällen ökade med 7,5% mellan 2016 och 2017. Likaså ökar intresset att skriva om de stora reseanledningarna som hör fjällsemestern till. Antalet artiklar om fjällvandring ökade exempelvis med hela 37%, även antalet artiklar om alpinskidåkning ökade i fjol men med mer blygsamma 5 procent.
Precis som i fjol ska vi vara tydliga med att det nödvändigtvis inte innebär att intresset hos läsarna har ökat bara för att journalistkåren väljer att skriva mer. Men att intresset för fjällen är stort råder det inga tvivel om. Visit fjällen valde att även göra en enkel sökning på Google Trends för att jämföra fjällintresset med ett antal andra stora geografiska områden i Sverige och fjällen ligger minst sagt bra till även i den jämförelsen.
Antalet googlingar på ”fjällen” de senaste 12 månaderna är bland annat fler än antalet som googlat på ”skärgården” och ”Göta kanal”. Fjällen får det däremot svårt i konkurrens med ”Västkusten” där antalet googlingar är betydligt fler. Se skärmbild för mer info.
Undersökningen innefattade även jämförelse av klickpriserna i Google Ads som får ses som en indikation på efterfrågan men också konkurrensnivån hos branschen. Priset för att köpa en annons på ordet ”fjällen” är nästan dubbelt så högt som ordet ”skärgården”.
Sammanställning av antalet artiklar för olika fjällaktiviteter
Antalet artiklar om fjällen
2017: 7627
2016: 7098
2015: 7639
2014: 5176
2013: 5396
Antalet artiklar om fjällvandring/fjällvandra
2017: 557
2016: 406
2015: 290
Antalet artiklar om skidåkning/alpinskidåkning
2017: 5138
2016: 4859
2015: 4452
Antalet artiklar om snöskoter/skoteråkning
2017: 1204
2016: 1149
2015: 1389
Antalet artiklar om längdskidåkning/längdskidor
2017: 5962
2016: 5706
2015: 4744
Antalet artiklar om topptur (Ny)
2017: 126
2016: 70
Artiklar om fjälldestinationer
Antalet artiklar om Åre
2017: 10 894
2016: 9485
2015: 11557
Antalet artiklar om Sälen
2017: 8013
2016: 7105
2015: 5543
Antalet artiklar om Idre
2017: 3073
2016: 2922
2015: 1955
Ny för i år: Antalet artiklar om Hemavan Tärnaby
2017: 2458
2016: 2263
Ny för i år: Antalet artiklar om Riksgränsen
2017: 2389
2016: 1174
Antalet artiklar om Vemdalen/Vemdalsskalet
2017: 1447
2016: 1298
2015: 1087
Antalet artiklar om Funäsdalen/funäsfjällen
2017: 1443
2016: 869
2015: 955
Ny för i år: Antalet artiklar om Romme
2017: 1254
2016: 1200
Ny för i år: Antalet artiklar om Björkliden
2017: 832
2016: 569
Ny för i år: Antalet artiklar om Kungsberget
2017: 481
2016: 354
Ny för i år: Antalet artiklar om Storulvån
2017: 365
2016: 297
Antalet artiklar om Branäs
2017: 337
2016: 260
2015: 213
Ny för i år: Antalet artiklar om Borgafjäll
2017: 312
2016: 272
Antalet artiklar om Kläppen
2017: 274
2016: 332
2015: 357
Ny för i år: Antalet artiklar om Helags
2017: 159
2016: 114
Antalet artiklar där namnen nämns ska endast ses som en indikation och förhoppningsvis som kul läsning. Exempelvis är vissa av destinationerna också namnet på en kommun vilket givetvis ändrar förutsättningarna.
Statistiken är inte heltäckande men ger en intressant indikation på utvecklingen för svensk fjällturism. Undersökningen är gjord på samma sätt för samtliga sökord.
På visitfjällen.se hittar ni alltid intressanta nyheter från fjällen.
Fler fjällnyheter
Nyheter i Ramundberget inför vintersäsongen 2024/2025
Ramundberget fortsätter att leverera spännande nyheter inför den kommande vintersäsongen och satsar stort på att erbjuda Sveriges bästa skogsskidåkning. Med nya förbättringar inom både offpist-områden…
Här är priserna på Skipass/liftkort för vintern 2023/24
Här hittar ni uppdaterade priser för liftkort 2024/25. Vi har sammanställt och jämfört priserna Skipass på de större skiddestinationerna i Sverige. I dessa tider när…
Här är priserna på Skipass/liftkort för vintern 2024/25
Nu är det äntligen tid att planera vintersäsongen! Att välja vilken skidort man tänker besöka är såklart en stor del av planeringen och det är…
En magisk Familjevinter i Åre, Duved & Tegefjäll – Utforska Sveriges största skidort med barnens glädje i fokus
Åredalen, beläget intill den natursköna Indalsälvens norra strand, bjuder in till en vinterupplevelse utöver det vanliga. Med fjäll-, vatten- och matäventyr är Åre ett perfekt…